Wybór odpowiedniego krzesła biurowego tylko z pozoru może wydawać się prostą czynnością. W rzeczywistości krzesło biurowe posiada ogromne przełożenia na komfort pracy jak i kwestie zdrowotne. Na rynku występują przeróżne modele o zróżnicowanych cenach, dlatego podjęcie decyzji o zakupie nie jest najprostsze. Nie zawsze trzeba się sugerować wyłącznie ceną. Opracowane zostały wytyczne, które zdecydowanie ułatwiają podjęcie ostatecznego wyboru i znalezienie krzesła biurowego skrojonego na miarę posiadanych potrzeb. O czym należy pamiętać podczas zakupu krzesła biurowego?
Dlaczego wybór krzesła biurowego jest niezwykle istotny?
Przeciętny pracownik biurowy spędza w pracy osiem godzin dziennie. Przez ten cały czas pozostaje praktycznie w jednej pozycji. Siedzenie może wydawać się prostą czynnością, jednak w takiej ilości jest ogromnym obciążeniem dla kręgosłupa. Kluczowe jest, aby w ramach posiadanych możliwości móc zminimalizować ryzyko przyszłych deformacji, urazów, które będą stanowiły źródło bólu. Wybór odpowiedniego krzesła biurowego umożliwia ułatwienie w utrzymaniu prawidłowej postawy i jednocześnie odpowiada za odciążenie pleców.
Ergonomia miejsca pracy wynika bezpośrednio z przepisów BHP i na pracodawcy spoczywa obowiązek zapewniania pracownikom dopasowanego miejsca pracy.
Na rynku występuje bardzo wiele, całkowicie różnych krzeseł biurowych, które pomiędzy sobą różnią się nie tylko kolorem, ale także wielkością, budową i materiałem. W konsekwencji podczas wyboru należy uwzględnić te kwestie, choć kolor posiada znaczenie drugorzędne. W dobie, kiedy ciężko znaleźć dobrego i sumiennego pracownika, pracodawca powinien dążyć do zmaksymalizowania komfortu zatrudnionych osób. Odpowiednio wyposażone stanowisko pracy stanowi jego swoistą wizytówkę i pozytywnie świadczy o podejściu do kwestii poszanowania zdrowia.
Jakie obowiązkowe elementy musi mieć krzesło biurowe?
Stworzone zostały podstawowe wytyczne, które odnoszą się do budowy krzesła biurowego. W rezultacie krzesło biurowe musi być wysokie, a jego oparcie powinno sięgać ponad łopatki. Niekwestionowana jest w nim obecność podłokietników i specjalnego uwypuklenia znajdującego się na wysokości lędźwiowej części kręgosłupa. Krzesła biurowe muszą posiadać wytrzymałą konstrukcję i opierać się na pięcioramiennej podstawie, aby gwarantować stabilność użytkownikowi. Kółka powinny być dostosowane do rodzaju podłoża w pomieszczeniu.
Jednocześnie w przypadku krzeseł biurowych kluczowy jest komfort użytkownika. Najlepiej oceniane są krzesła biurowe, które w siedzisku i oparciu posiadają piankę. Odpowiednie jej wyprofilowanie umożliwia stabilne utrzymanie kręgosłupa w pozycji litery „S”. Stąd trwałość i jakość zastosowanych materiałów są czynnikami, których nie można pominąć. Z pozoru wyprofilowane krzesło może ulec odkształceniom, co nadal będzie powodowało niewłaściwe utrzymywanie pozycji.
Ergonomia krzesła biurowego
Krzesło biurowe musi być przede wszystkim ergonomiczne. Ten aspekt nie może być zlekceważony, a wręcz przeciwnie. Powinien zostać potraktowany priorytetowo. Ergonomia składa się z wielu czynników i musi być dostosowana pod konkretnego użytkownika oraz jego styl pracy. Podczas zakupu krzesła biurowego należy zwrócić uwagę na:
- Wysokość– w trakcie siedzenia na krześle biurowym nogi powinny być zgięte w kolach pod kątem 90°, co umożliwia zachowanie właściwego rozłożenia ciężaru na całej długości kręgosłupa. Szczególnie u osób wysokich można dostrzec rozwój dolegliwości bólowych, które spowodowane są przebywanie na zbyt niskim krześle. Przy zakupie należy zwrócić uwagę na zakres wysokości krzesła biurowego.
- Podłokietniki– fotele biurowe z niższej półki cenowej charakteryzują się obecnością wąskich podłokietników, których nie można regulować. Podłokietniki stanowią wsparcie dla rąk podczas pracy, dlatego powinny być maksymalnie dostosowane do konkretnego pracownika.
- Oparcie– kształt oparcia powinien w pełni odpowiadać naturalnemu wyprofilowaniu kręgosłupa. Dobrym wyborem jest zakup krzesła posiadającego dodatkowe podparcie w lędźwiach. Oparcie w krześle musi posiadać możliwość regulacji, aby jak najlepiej dostosować je do wzrostu pracownika. W modelach słabej jakości dostrzegalna jest obecność zbyt głębokich siedzisk, co doprowadza do nadmiernego pochylenia się użytkownika w stronę biurka. Doprowadza to do wytworzenia napięcia i obciąża kręgosłup. Najlepszym wyborem jest zakup krzesła, które będzie dodatkowo posiadało odchylane oparcie, co umożliwi pracownikowi choćby chwilowy odpoczynek podczas pracy.
- Siedzisko– powinno być miękkie, ale nie nadto głębokie. W rzeczywistości nie rzutuje znacząco na ergonomię, jednak umożliwia poprawę komfortu pracy. W konsekwencji powinno być dopasowane do danego użytkownika, aby zły wybór nie potęgował uczucia zmęczenia.
- Wentylację– ten aspekt nie jest obowiązkowy, jednak rekomendowany przez specjalistów. Zapewnienie wentylacji w fotelu biurowym wynika z rodzaju zastosowanych materiałów. Najlepiej sprawdzają się modele wykonane ze skóry naturalnej czy naturalnych materiałów, ponieważ posiadają zdolność przepuszczania powietrza. Modele wykonane ze skóry syntetycznej powinny posiadać małe otwory wentylacyjne, co jednocześnie umożliwia wydłużenie okresu eksploatacji krzesła.
Wpływ krzesła biurowego na kręgosłup
Kręgosłup stanowi najważniejszy element całego układu kostnego w organizmie człowieka. Utrzymywanie go w nieodpowiedniej pozycji podczas siedzenia doprowadza do ucisku poszczególnych kręgów. Może to wynikać zarówno z przybrania nieodpowiedniej pozycji, posiadania niewłaściwie wyregulowanego oparcia czy błędnie dopasowanej wysokości. Codziennie praktykowanie złych nawyków jest przyczyną problemów ze zdrowiem, które mogą występować w całym organizmie. W rezultacie producenci krzeseł biurowych coraz częściej decydują się na tworzenie jakościowych produktów, które są nie tylko wygodne, ale także dopasowane do naturalnych krzywizn w kręgosłupie. Ułatwiają przybranie właściwej pozycji w trakcie pracy.
Konsekwencje źle dobranego krzesła biurowego
W pierwszej fazie korzystania ze źle dopasowanego krzesła biurowego występuje dyskomfort odczuwany przede wszystkim w lędźwiowej części kręgosłupa. Pojawienie się bólu stanowi pierwszy sygnał alarmowy ze strony przeciążonego kręgosłupa z uwagi na nadmierne przebywanie w nieodpowiedniej pozycji. Brak jakiejkolwiek zmiany w tej materii nierzadko doprowadza do rozwoju poważniejszych dolegliwości, np. zwyrodnienia kręgosłupa, wypadnięcia krążka międzykręgowego czy też skrzywienia kręgosłupa. Te dolegliwości stanowią o obniżeniu nie tylko jakości pracy, ale także życia pracownika.
Rzadko wspomina się również o wpływie siedzenia na niewłaściwym fotelu na samopoczucie pracowników. Realnie obniża to efektywność i wydajność pracy. Pracownik rozprasza swoją uwagę na próbę znalezienia odpowiedniej pozycji i może nieefektywnie wykonywać powierzone obowiązki. Nierzadko te uczucia występują w towarzystwie zdenerwowania, frustracji, co przekłada się na jakość relacji w grupie pracowniczej.
Dlaczego dobre krzesła biurowe zwiększają wydajność pracowników?
Współcześnie bardzo duży nacisk kładziony jest na promowanie aktywności fizycznej i zdrowego aparatu ruchu. Stąd na pracodawcach spoczywa obowiązek zapewnienia miejsca pracy, które jest jak najmniej uporczywe dla kręgosłupa. Absolutną podstawą są krzesła biurowe, które wyposażone są w regulację podstawowych parametrów, aby móc jak najbardziej dopasować je do sylwetki pracownika. Z tego względu można niezwykle szybko poprawić komfort pracy poprzez utrzymanie prawidłowej postawy ciała. Z praktycznego punktu widzenia umożliwia to zmniejszenie ryzyka rozwoju dolegliwości bólowych, które mogłyby wymusić konieczność zwolnienia chorobowego lub korzystania z dni wolnych przeznaczonych na wizytę u fizjoterapeuty. Za ergonomicznym miejscem pracy stoi także większa produktywność pracowników, którzy nie muszą koncentrować się na wszelkich niedogodnościach wynikających ze źle dopasowanego krzesła biurowego.